شرکت کوکاکولا پس از شکایت greenwashing (شکایت سبزشویی، اتهامی رسمی علیه یک شرکت به دلیل گمراه کردن مصرفکنندگان یا سرمایهگذاران با اغراق یا تصویرسازی نادرست از پایداری زیستمحیطی آن است. ) که توسط سازمان مصرفکنندگان اروپا (BEUC) در سال ۲۰۲۳ ثبت شد، موافقت کرده است که ادعاهای مربوط به بازیافت که بر روی لیبل بطریهای پلاستیکی در سراسر اروپا درج شده است را اصلاح کند. این شکایت پیامهای «گمراهکننده» روی بطریها را هدف قرار داد و باعث شد غول نوشیدنی جهان، جمله را به این شکل تغییر دهد: «من یک بطری هستم، بدون برچسب و درب، ساخته شده از ۱۰۰٪ / ۵۰٪ پلاستیک بازیافت.»
کوکاکولا معتقد است که جمله بازیافت در بستهبندی های فعلی در حال حاضر فقط به بدنه بطری اشاره دارد، در حالی که بر تعهد خود برای همکاری با مقامات سازمان حمایت از مصرفکنندگان اتحادیه اروپا تأکید میکند.
الکساندر بیارد، رئیس اجرایی BEUC، گفت که این سازمان از این اقدام استقبال میکند، اما افزود: «کاملاً واضح است که نرخ بازیافت ۱۰۰٪ هرگز به دست نخواهد آمد. در حالت ایدهآل، رقم ۱۰۰٪ باید از بطریها حذف شود تا از گمراه کردن مصرفکنندگان و القای تصور بازیافت بینهایت در چرخه بسته جلوگیری شود.»
کوکاکولا اعلام کرد که قصد دارد پس از فروش محصولاتی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، ادعای مربوط به بطریها را بهروزرسانی کند. کامیلا درزِویکا، وکیل ارشد موسسه خیریه حقوق محیط زیست ClientEarth، گفت: «این یک گام بزرگ در مسیر درست است، زیرا این نتیجه، افسانهای را که بازیافت، بطریهای پلاستیکی را سبز میکند و بستهبندیهای پلاستیکی را میتوان در یک حلقه بسته بازیافت کرد، رد میکند.
با این حال، این تنها آغاز سفر به سوی روایتی پیرامون بازیافت پلاستیک است که واقعاً واقعیت را منعکس میکند.»
سخنگوی کوکاکولا در بیانیهای گفت: «تعهداتی که ما داوطلبانه با سازمان حمایت از مصرفکننده اتحادیه اروپا هماهنگ کردهایم، بر هدف مشترک ما برای ارائه اطلاعات شفاف و واقعی در مورد محصولاتمان به مصرفکنندگان تأکید دارد. ما این تغییرات را در ماههای آینده اجرا خواهیم کرد.»



